abonnementen vergelijken

Blog: Mobiele telefoons

De verkooptechnieken van smartphonefabrikanten

Het aanbod van mobiele telefoons is enorm. Ruim 90% van de wereldbevolking beschikt dan ook over een mobieltje. Een grote hoeveelheid van deze mensen kiest elke twee jaar een nieuw toestel. De vele smartphonefabrikanten proberen de doelgroep voor hun toestel te laten kiezen en houden hier hun eigen tactiek op na. We bespreken de tactieken van een aantal fabrikanten.

Apple

Voor veel bedrijven vormt Apple een groot voorbeeld. Apple is zeer innovatief en goed in het geheimhouden van nieuwe bevindingen. Door het creëren van schaarste laat Apple behoefte naar hun product ontstaan. Zonder deze tactiek was Apple nooit koploper van de markt geworden. De hele strategie draait om het bieden van exclusieve toestellen met een hoge kwaliteit en grote mate van innovatieve verandering.

Samsung

De tweede smartphonefabrikant die we bespreken is Samsung. Ook Samsung is een grote fabrikant van telefoons. Daar waar Apple zich richt op een toestel voor een specifieke doelgroep, is het doel van Samsung om marktleider te worden op verschillende segmenten. Samsung bied kwalitatieve telefoons in elke prijsklasse.

Huawei

Het Chinese telecombedrijf Huawei wordt gezien als grootste opkomer op de markt. In een periode van enkele jaren heeft het bedrijf een marktaandeel van 8% verworven door het drukken van de prijzen. Weinig bedrijven ter wereld kennen zo’n snelle groei. Nu het bedrijf zo’n groot marktaandeel op de zeer concurrerende markt heeft verworven worden prijsstijgingen verwacht. Ook dit is onderdeel van de strategie die fantastisch heeft uitgepakt.

Nokia

In de afgelopen jaren heeft Nokia gestaag marktaandeel verloren. Waar Nokia in de vroege jaren van mobiele telefonie de grootste aanbieder was van telefoons, is het bedrijf te laat ingesprongen op de ontwikkelingen van de markt. Inmiddels staat het merk qua technologische ontwikkelingen weer op gelijke hoogte met voorgaande aanbieders, maar de naam is bedoezeld. Nokia blijkt een verkeerde strategie gehanteerd te hebben.




© Maandelijks-opzegbaar.nl. Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer | Sitemap | Contact